Sidor

onsdag 29 september 2010

Tankar om ull



På ett konkret och trevligt sätt har jag tillsammans med mina stickerskor fått ta del av ullets väg från får till garn genom de entusiastiska tjejerna på FILTMAKERIET i Kilafors. För drygt ett år sedan köpte de det gamla ullspinneriet och nu kan man om man har minst 40 kilo ull få det kardat och spunnet där.
Vilken lycka att få känna på hur garnet blir av de olika fårraserna.
Tova är inte bara tova heller.
Butiken är inspirerande och väcker starkt ha-begär.
Till min ytterligare glädje ser jag att man kan gå kurs där också t ex "Handquiltning och yllebroderi" "Prova något nytt inom tovning" "Ton i ton eller med skarp kontrast"

4 kommentarer:

  1. Va spännande!Alltid kul att se o lära nytt.

    SvaraRadera
  2. Å jag satt på kurs i hyresförhandling i Gävle. Hade varit roligare att vara med er.
    Monica F

    SvaraRadera
  3. Jag blir glad när jag ser att kunskaper och hantverk får vara kvar! Hoppas att det lever och utvecklas. säger am

    SvaraRadera
  4. Coolt!
    Jag har sänkt alla ordinarie priser på Lunafigurerna nu.
    Kram Malin

    SvaraRadera